Alles over padel blessures en hoe je ze kan voorkomen

Voor beginnende spelers of juist spelers die intensief padellen, kan een padel blessure op de loer liggen. De meest voorkomende oorzaak van padel blessures is een slechte warming-up en de verkeerde techniek. Om blessures te voorkomen is het belangrijk om allereerst te starten met een warming-up. Dit klinkt cliché, maar zoals bij elke sport is dit ook nodig bij het padellen. Je kan namelijk niet koud de padel baan op. Je krijgt dan sneller een blessure en het is niet bevorderlijk voor je spel. Dit en nog veel meer gaan we behandelen in dit artikel!

Meest voorkomende padel blessures

We beginnen met het laten zien van de meest voorkomende padel blessures. Hierdoor weet je waar je rekening mee moet houden om deze blessures te voorkomen of te verhelpen. We gaan de polsblessure, elleboogblessure, rugblessure, knieblessure en schouderblessure behandelen.

Polsblessure

Een polsblessure komt vaak voor bij padel spelers. Dit komt onder andere doordat de padel grip niet op tijd wordt vervangen of doordat het verkeerde formaat wordt gebruikt. Hierdoor ontstaat er overbelasting van de pols. Een pols blessure zorgt ervoor dat je een tijdje niet kan spelen. Als je merkt dat je veel last van je pols krijgt, kan je een ander formaat grip zoeken. Ook kan je eventueel kiezen voor een andere soort overgrip. Heb je snel last van je pols, schouder of elleboog tijdens of na het padellen? Dan kan je een absorberende overgrip uitproberen.

Elleboogblessure

Naast een pols blessure is elleboogblessure ook één van de meest voorkomende padel blessures. Deze blessure staat ook bekend bij velen als een tennisarm of golfersarm. Deze blessure ontstaat vaak na een langdurige overbelasting, de elleboog vangt namelijk iedere keer de klap op. Heb je in het verleden vaak last gehad van een tennisarm? Dan is het verstandig om niet met een zwaar racket te spelen. Het beste padel racket voor mensen met een tennisarm is dan ook een licht en zacht padel racket. Een zacht padel racket zal harde klappen beter op kunnen vangen. Een elleboogbrace kan ook helpen om deze blessure te voorkomen. Hierdoor wordt de druk op de spieren in de elleboog namelijk verminderd. 

Rugblessure

Soms moet je tijdens het spel bukken, om bijvoorbeeld de ballen even op te pakken of om een lage bal terug te slaan. Door deze bewegingen kan er een rugblessure ontstaan. Dit komt vaker voor bij racketsporten. Om dit te voorkomen kan je bijvoorbeeld de ballen pakken door met je knieën te buigen. Ook kan je oefeningen doen voor je rug om deze soepel te krijgen of meer stabiliteit en kracht te krijgen. Een foam roller kan hier bijvoorbeeld al bij helpen.

Knieblessure

Je bent veel aan het rennen of springen tijdens het spel. Hierdoor kan er een knieblessure ontstaan. Een ‘jumper knee’ is een veelvoorkomende knieblessure. Hierbij is de kniepees overbelast door langdurige overbelasting of zelfs een verkeerde beweging. Je zal hierbij een vervelende pijn onder de knieschijf merken en een zwelling van de kniepees. Het is aan te raden om rust te nemen totdat de klachten weg zijn. Je kan een knieblessure voorkomen door een goede warming-up of oefeningen die je beenspieren versterken.

Schouderblessure

De laatste blessure die vaak voorkomt is de schouderblessure. Dit komt vaak voor omdat spelers vaak smashen. Bij het smashen komt er namelijk veel kracht vrij en worden de schouders flink belast. Bij een schouderblessure zal je merken dat je aan de voor- en achterzijde een vervelende pijn voelt, bewegingsbeperking ondervindt of zelfs een uitstralende pijn naar de arm of nek voelt. Een schouderblessure voorkom je door een goede warming-up.

Wat te doen na een blessure?

Eerst is het belangrijk om de ernst van de blessure in te schatten. Is er wat te zien, kan het lichaamsdeel nog bewogen worden en hoe erg is de pijn? Zorg voor ijs om de zwelling te verminderen om vervolgens te kijken wat er moet gebeuren. Is het ernstig? Laat er dan een dokter naar kijken. Gaat het wel maar hindert de blessure je in het dagelijks leven en gaat het niet weg of twijfel je? Ga dan langs bij de fysio. Die kan kijken naar de ernst van de blessure en het herstel.

Hoe kan ik een blessure voorkomen?

Hoe voorkom je een blessure? Dan zijn deze padel tips handig om te onthouden. Zoals eerder benoemd is een goede warming-up cruciaal. Naast dat dit je fysiek goed voorbereid, zorgt een warming-up er ook voor dat je mentaal gereed bent. Je bent zo beter voorbereid op je wedstrijd en gaat er gefocust in. Tijdens de warming up kan je ervoor zorgen dat je spel beter wordt. Zo kan je simpel de bal even over en weer slaan of je kan wat behendigheidsoefeningen doen. Het is goed om een persoonlijke warming-up samen te stellen naast de standaard oefeningen. Je wilt namelijk goed starten, want een slecht begin kan al veel invloed hebben op je eerste set.

Maar wat kan je nog meer doen om een blessure te voorkomen? Ten eerste zijn goede padel schoenen belangrijk om enkel- en knieblessures te voorkomen. De stevigheid van de schoen voorkomt verdraaiingen en de demping verzacht de klappen in je knieën. 

Daarnaast is de techniek cruciaal. Een slechte techniek zorgt ervoor dat je op een verkeerde manier gaat slaan en je onnodige schouder- en elleboog blessures oploopt. Handig om te doen is video’s te kijken waarin technieken worden uitgelegd. Hier kan je al veel van opsteken. Ook zijn padel lessen een goede optie om dit soort blessures te voorkomen. 

Als laatste moet je luisteren naar je lichaam. Begin je last te krijgen? Stop dan gewoon of neem een pauze. Heb je na het spelen last ergens? Bedenk dan hoe dit eventueel kan zijn opgekomen en probeer dit te voorkomen. Zo blijf je onbezorgd padellen!

Veelgestelde vragen

Padel is een dynamische sport. Je moet veel spontane bewegingen maken in vergelijking met tennis. Door het dynamische spel is padel blessuregevoeliger dan bijvoorbeeld tennis. Je maakt namelijk veel draaiende en zijwaartse bewegingen in een kleine ruimte.

Door het dynamische spel gebruik je meerdere spieren zoals spieren in de schouder, pols, elleboog. Echter is padel ook erg goed voor bijvoorbeeld de benen en de core door het explosieve spel.

Bij padel heb je veel korte sprinten en sprongen. Dit zorgt voor veel landingen en klappen die de knieën moeten opvangen. In combinatie met slechte schoenen en het verkeerd neerkomen kan dit belastend zijn voor de knieën.

Geschreven door:

Vergelijkbare berichten