Hoeveel calorieen verbrand je met padel

Naast dat padel een erg leuke sport is, is padel ook een erg gezonde sport. Tijdens het spelen van padel verbruikt de gemiddelde Nederlander ongeveer 527 kcal per uur. Wist je ook dat je met het spelen van padel gemiddeld gezien meer calorieën verbrand dan bij tennis? Dit en nog veel meer zullen we op deze pagina uitleggen!

Verbrandde calorieën tijdens het padellen

Over het algemeen is padel een erg intensieve sport. De muren rondom het speelveld zorgen ervoor dat rally’s over het algemeen langer duren dan bij tennis. Je zal hierdoor continue een hoge hartslag hebben en veel calorieën verbranden. Hoeveel dat precies is? Dat is sterk afhankelijk per persoon en de mate hoe intensief de games zijn.

Om een inschatting te maken van het aantal verbrandde calorieën tijdens padel, hebben we hieronder een tabel gemaakt. Je kunt hierin per gewicht en per geslacht zien hoeveel calorieën je verwacht te kunnen verbranden.

Bron: calorieenverbranden.nl
Bron: calorieenverbranden.nl

Al deze getallen zijn berekend volgens een simpele formule waarbij je enkel het gewicht van een persoon, de tijdsduur van de sport en de ‘MET’ van de sport nodig hebt. MET staat voor Metabolic Equivalent of Task, simpelweg betekent dit hoe intensief een bepaalde bezigheid is. Voor padel is dit 6.4, terwijl dit voor tennis 5.6 is. Hoe hoger de MET, hoe meer calorieën je zult verbranden.

De formule voor het uitrekenen van het aantal kcal per uur is dan: MET (6.4) x gewicht (in kg) x 0.0175 x aantal minuten. Hierdoor kun jij ook zelf makkelijk uitrekenen hoeveel calorieën je verbrand tijdens het padellen!

Padel vs andere racketsporten met calorieën verbranden

Zoals we al verteld hebben zal je gemiddeld gezien meer calorieën verbranden wanneer je padel speelt dan tennist. Maar hoe groot is dit verschil en hoe zit het met de andere racketsporten? In onderstaande tabel zullen we de verschillen in verbrandde calorieën per racketsport in kaart brengen voor de gemiddelde Nederlandse man (83kg) en Nederlandse vrouw (72 kg).

Bron: calorieenverbranden.nl

Zoals je kunt zien zal je meer calorieën verbranden wanneer je padel speelt dan (tafel)tennist, maar dit is anders voor badminton en squash. Die sporten hebben namelijk een hogere MET waardoor je gemiddeld gezien ook meer kcal zal verbranden.

Hoe gezond is padel voor je?

Naast dat padel over het algemeen als erg leuk wordt ervaren en dus goed is voor je mentale gezondheid, zullen we het in deze sectie hebben over fysieke gevolgen van padel. Zoals elke sport zijn er voordelen en risico’s, de belangrijkste hiervan zullen we doornemen.

Padel is enorm goed voor jouw cardiovasculaire gezondheid. Zoals de naam al zegt is padel onder anderen een ‘cardio’ sport. Door de hoge intensiteit zul je jouw hart en andere organen trainen tijdens het spel. Het is daarom ook geen verrassing dat je met padellen de kans op hart- en vaatziekten vermindert.

Zoals je net hebt gezien is het mogelijk om af te vallen wanneer je padel speelt. Zo verbrand je gemiddeld tussen de 400-500 kcal per uur wanneer je padelt. Hierdoor zal je vet verbranden en eventueel afvallen.

Daarnaast train je ook een grote groep spieren wanneer je padelt, de vraag is eerder; welke niet? Want tijdens het padellen train je jouw beenspieren, core, bovenlichaam en zelfs je nek. Tijdens het slaan train je bijvoorbeeld jouw armen, rug, schouder en nek en wanneer je beweegt over het veld jouw buik- en beenspieren. Kijk wel uit dat je geen padel blessures oploopt door harde padel slagen als de smash ongecontroleerd uit te voeren!

Niet te vergeten zijn jouw motorische vaardigheden, die je op peil houdt of zelfs verbeterd wanneer je padelt. Bij motorische vaardigheden hebben we het over het houden van balans en de hand-oog coördinatie. Door het telkens inschatten van de bal zul je goed werken aan jouw coördinatie. Dit geldt al helemaal bij 1 tegen 1 padel waarbij je nog vaker op de bal moet anticiperen.

Een risico dat bijna bij elke sport voorkomt, is het risico op spierblessures. Iets wat vaak voorkomt is dat spelers met een tennisarm beginnen met het spelen van padel omdat het minder belastend is voor hun polsen. De beste padel rackets voor spelers met een tennisarm zijn dan ook lichte padel rackets. Echter kan het zijn dat wanneer je niet goed opwarmt, je weer last kunt krijgen van deze blessure. Goed warm worden en flexibiliteits-oefeningen zijn daarom essentieel om padel blessures te voorkomen.

Een risico wat meer padel eigen is heeft te maken met botsingen. Een padel baan is omringt door een hek en glazen wanden die niet veel meegeven wanneer je er tegenaan botst. Ook al gebeurd het zelden, is het toch belangrijk om op te passen wanneer je dicht bij de muur speelt. Houdt altijd genoeg ruimte tussen jou en de muur om vervelende botsingen te voorkomen. Het is ook niet aan te raden om in de regen te padellen door de hogere kans op blessures.

Over het algemeen is padel dus een erg gezonde sport zonder grote risico’s voor blessures of ongevallen. Het is hierdoor ook een uitstekende manier om fit te blijven of worden, zowel mentaal als fysiek! Ook beginnen met padel? Bekijk onze ‘welk padel racket past bij mij?‘ pagina.

Veel padel plezier!

Veelgestelde vragen

Ja, het is zeker mogelijk om af te vallen tijdens het spelen van padel. Je zult tussen de 400-500 calorieën per uur verbranden en dit geeft je een zet in de goede richting voor afvallen.

Wanneer je 2 uur lang padelt, zal de gemiddelde man ongeveer 1116 calorieën verbranden en de gemiddelde vrouw 968.

Ja, padel is erg goed voor de conditie. Het af van hoe intensief je padel speelt maar over het algemeen zul je een goede conditie opbouwen wanneer je veel padelt.

Geschreven door:

Vergelijkbare berichten